"НЕКА ХРАНАТА БЪДЕ ВАШЕТО ЛЕКАРСТВО, И ЛЕКАРСТВОТО БЪДЕ ВАШАТА ХРАНА" ХИПОКРАТ

сряда, 4 април 2018 г.

НАХУТ

НАХУТ 

Нахута е една от най интересните зонови храни, доста известен по света, и не толкова популярен у нас. Аз го открих чрез зоната, и съм влюбена в това бобче, което дава толкова много възможности в зоновата кулинария.

Брашното от нахут е в червената част на таблицата, при меленето на зърната, се повишава гликемичния товар. Един блок е 15гр. Доста е специфично на вкус, и на мен лично не ми допада особено. Ползвах го през първата си зонова година, най-често смесено с овесено и ечемичено брашна, тогава специфичния му вкус не се усеща.

Нахута се намира в зелената част на таблицата, съдържа много фибри и е с нисък гликемичен товар. Варения нахут е много вкусен и удобен за намаляне на обема на големите зонови порции. Можете да ползвате нахут от консерва, но в купешките консерви се слагат химии против бомбаж, и е по добре да си сварите свой. Аз си накисвам един голям пакет. Добре е нахута да се накисне за 24 часа, като водата му се сменя понякога. От този накиснат нахут си сварявам част в херметически мултикукър за 20-30 минути, с малко лук и чубрица за аромат. Останалия оставям за печива. Варения съхранявам в хладилника, във водичката в която се е варил, не е много траен. Суровия съхранявам по няколко начина, в хладилника в кутия с вода, издържа много дълго, цяла седмица съм го държала без проблем, най много да покълне, което го прави още по полезен, Маня даже нарочно го оставя без вода за ден, за да покълне :) , а ако съм накиснала повече, понякога кисна цяло кило, или просто не пека печива, си го замразявам в торбички. Когато ми потрябва, вадя си торбичката, изкарвам нахута, слагам го в купа, заливам го с топла вода, сменям я един-два пъти, и след десетина минути е готов размразен. 
Варения нахут и накиснатия нахут са 40гр. за БВ, или 1/4 ч.ч. Можете да мерите както ви е удобно, с чаша, или кантар. Искам да ви обърна внимание още един път, че нахута се мери след като се е накиснал във водата, или след като се е сварил, НЕ преди това. За да ви улесня, ще ви кажа, че нахута когато се кисне или вари, вдига грамажа и обема си почти двойно, затова, ако не искате да ви остава много накиснат или сварен нахут, предвиждайте че от всеки 100гр. сух нахут, след като го накиснете във вода за 24 часа,  ще получите приблизително 200гр. накиснат нахут. Ако сте забравили да си накиснете нахутче, и ви трябва спешно, залейте го с топла вода, и периодично му сменяйте водата пак с топла вода, за няколко часа ще набъбне.

За печивата:
За да направите печиво със суров нахут, ви трябва машинка с която да го смелите. Аз ползвам нутрибулет, но скоро мелих и с чопър, пак стана, имам познати мелят с блендер, с пасатор не съм пробвала и нямам впечатления. Булета изисква повече течности, затова го меля заедно с яйцата и киселото мляко от рецептата. В никакъв случай не слагайте бакпулвера или содата в чашата на булета, става като малка бомба, също така, гледайте да не пълните много чашата, рискувате да я развалите, по добре разделете сместа на две, ако ви се стори много. Ако мелите с чопър е различно, тогава не бързайте да прибавяте всичките яйца, чопъра мели нахута с по малко течност. Аз слагам нахут, белтък-два, и само ако се наложи, тогава прибавям още. С чопъра нахута остава по едро смлян, което не пречи, даже е по добре, по ситното мелене вдига гликемичния товар. 
Печивата от суров нахут се получават лесно, хляба е труден, при етикет хляб имам публикувани два хляба, едната рецепта е моя, другата е на Маня, с по малко блокове, принципа е един и същ, на мен тази рецепта винаги ми се получава, малко е влажен хляба в сърцевината, но това му е слабото място на този хляб. По лесния вариант на хляба са хлебните мъфини, рецептата  за тях е в същия раздел ХЛЯБ,  много са лесни и вкусни. Всъщност, не съм правила хляб много отдавна, предпочитам блата от суров нахут, който е 6 БВ ( етикет БЛАТ ЗА САНДВИЧИ ) от него се получават едни хубави голеееми филии, супер са за сандвичи :) а ако се овкуси с подправки става божествен.
Ако сте си харесали рецепта, в която е използван суров нахут, а не го харесвате, или искате да ползвате друг продукт, просто го заменете с каквото брашо искате, или смес от брашна, трябва обаче да предвидите, че белтъците, яйцата, водата и млякото могат да бъдат в повече в този случай, затова ги добавяйте постепенно, за да можете да коригирате.   
Също ползвам суровия нахут за пица, лангиди, палачинки, гофрети, пърленки, солени кексове и т.н. за хляб просто не остава място :))) 

Освен за печива и варен, от нахута става чуден хумус, страхотна яхния, можете да го добавяте и към разни гювечи, аз го добавям към гарнитури, и много често към супите, които обкнивено са ми просто застроен бульон, блокче нахут вътре и супата вече е с пълнеж :) 

Това се сещам засега, ако се сетя още евентуално, ще допълвам :)



Няма коментари:

Публикуване на коментар